У зв’язку зі збільшенням кола осіб, які потребують медико-психологічної підтримки (військовослужбовці, члени їх родин, тимчасово переміщені особи та ін.), виникає нагальна потреба в підготовці фахівців, здатних надавати медико-психологічну допомогу як самостійно, так і в складі мобільних мультидисциплінарних команд. Задля вдосконалення цієї підготовки у грудні 2024 р. авторським колективом кафедри загальної, дитячої, судової психіатрії і наркології було підготовлено, перероблене та доповнене 2-ге видання навчального посібника «Розлади психічної сфери внаслідок бойових дій».
Навчальний посібник розрахований на студентів вищих медичних навчальних закладів, лікарів-інтернів, слухачів вищих медичних закладів (факультетів) післядипломної освіти, а також лікарів-психотерапевтів, лікарів-психіатрів, лікарів-неврологів, лікарів-психологів, лікарів загальної практики-сімейної медицини, клінічних психологів, психотерапевтів.
Навчальний посібник був рекомендований до друку вченою радою Національного університету охорони здоров’я України імені П.Л. Шупика, на теперішній час він вже надрукований у Всеукраїнському спеціалізованому видавництві «Медицина» та доступний за посиланням.
Авторський колектив:
В.Д. Мішиєв — завідувач кафедри загальної, дитячої, судової психіатрії та наркології НУОЗ України імені П.Л. Шупика, заслужений лікар України, доктор медичних наук, професор.
Б.В. Михайлов — професор кафедри загальної, дитячої, судової психіатрії та наркології НУОЗ України імені П.Л. Шупика, заслужений діяч науки і техніки України, доктор медичних наук, професор.
Є.Г. Гриневич — професор кафедри загальної, дитячої, судової психіатрії і наркології НУОЗ України імені П.Л. Шупика, доктор медичних наук, професор.
В.Ю. Омелянович — професор кафедри загальної, дитячої, судової психіатрії і наркології НУОЗ України імені П.Л. Шупика, доктор медичних наук, професор.
Нове у другому виданні:
- внесено зміни згідно з МКХ-11, зроблені на підставі доказових даних;
- оновлено характеристики механізмів розвитку порушень психічної сфери внаслідок воєнних дій;
- доповнено загальні діагностичні критерії ПТСР та інших патологічних станів як за МКХ-10, так і за МКХ-11;
- додано новий розділ, присвячений клінічним особливостям та лікуванню енцефалопатичних розладів;
- розширено описи клінічних форм дисоціативних розладів за МКХ-11.
У навчальному посібнику також:
- охарактеризовано варіанти та феноменологію психічних розладів як серед військовослужбовців, так і в групах цивільного населення, що проживає в екстремальних умовах;
- ідентифіковано основні форми розладів психічної сфери широкого контингенту осіб, що постраждали внаслідок бойових дій;
- розкрито загальні положення та етапи надання психіатричної й медико-психологічної допомоги постраждалим із гострими реактивними станами;
- наведено різноманітні варіанти технік екстреної медико-психологічної допомоги особам із РА і ПТСР, що реалізується за інтегративним принципом мультимодального застосування психотехнік в індивідуальній і груповій формах;
- подано алгоритм програми медико-психологічної реабілітації учасників бойових дій на основі психотерапевтичного супроводу;
- описано особливості застосування препаратів фармакотерапії при виражених соматовегетативних симптомах з урахуванням їх переваг та можливих побічних ефектів;
- приділено увагу психоосвітнім терапевтичним заходам, базовим формам і методам психотерапії, зокрема прийомам когнітивно-поведінкової терапії, методикам аутогенного тренування, гіпнотерапії тощо.
Матеріал посібника підготовлений із залученням сучасних алгоритмів розроблення діагностично-лікувальних заходів, побудованих на принципах доказової медицини.