02 грудня 2020 р. на кафедрі онкології успішно завершився тримісячний цикл спеціалізації з «Онкохірургії». На циклі навчалися 26 лікарів-слухачів, 2/3 з яких проживали та працювали в «червоній» епідемічній зоні. Тому вважаємо за необхідне провести аналіз організації та реалізації навчального процесу, висвітлити слабкі сторони, поділитися з колегами набутим досвідом.
Кафедра розробила алгоритм реєстрації слухачів та організацію змішаної форми навчання. Для цього використали дві клінічні бази кафедри, а саме: КНП «Київський міський клінічний онкологічний центр» та Національний інститут раку.
Слухачів розподілили на три групи: перша, 14 слухачів – дистанційне навчання; друга і третя по 6 слухачів – очна форма навчання. За умови негативного результату на SARS-CoV-2 друга і третя групи слухачів навчалися на визначених клінічних базах.
Для чіткої організації навчального процесу, оперативності та зворотного зв’язку була створена група у Viber. До складу групи увійшли слухачі циклу та науково-педагогічні співробітники кафедри. За час навчання група зросла до 42 учасників, оскільки до неї приєднались лікарі-слухачі, що навчаються за індивідуальним планом. Функціонування групи забезпечило можливість оперативно організовувати та корегувати навчання.
Група у Viber працювала за такою схемою: напередодні, від імені кафедри онкології викладалося посилання з запрошенням на лекцію, або семінарське заняття за темою та часом проведення. Запрошення містило інформацію про лектора. Існував плідний зворотній зв'язок, так з врахуванням побажань деякі лекції починалися о 800, а деякі проводилися після 1700. Враховувались побажання слухачів циклу прослухати конкретну тему лекції чи семінарського заняття.
Дистанційне навчання проходило з використанням платформи «ZOOM». Лектор мав змогу проводити лекцію з власного обладнання чи використати обладнану на кафедрі аудиторію з підключеним провідним Інтернетом. Досвід засвідчив, що більше 90% прочитаного матеріалу здійснювалося з обладнаної кафедральної аудиторії. На нашу думку це забезпечило якість навчального процесу. В суміжній аудиторії кафедри відповідальний спеціаліст стежив за якістю демонстрації лекції та у разі потреби корегував якість передачі, що додавало впевненості лектору в висвітленні свого матеріалу. На нашу думку недоліком платформи «ZOOM» є необхідність перезавантажувати програму та через кожних 40 хвилин відновлювати продовження «конференції», однак після двох тижнів занять ця процедура виконувалася усіма учасниками швидко і без проблем. Таким чином, впродовж трьох місяців, науково-педагогічними працівниками кафедри було проведено 31 заняття в режимі онлайн загальною тривалістю 3720 хвилин (82,6 навчальних годин).
Згідно з розробленим алгоритмом навчального процесу, через кожних 13 робочих днів проходила ротація груп: так перша група із 14 слухачів ділилася на дві і після тестування переходила із дистанційної форми навчання на очну, а друга і третя групи формували групу з дистанційного навчання.
Кафедра онкології організувала складання підсумкового комп’ютерного тесту (іспиту) у відповідності до існуючих карантинних вимог - в різних навчальних приміщеннях були розташовані 4 комп’ютери з програмним забезпеченням. З дозволу адміністрації Академії, був складений графік складання іспиту - впродовж трьох днів, з конкретним часом для кожного слухача.
На нашу думку, саме на чисельному циклі така організація навчального процесу дозволяє в повній мірі успішно виконати навчальний план.
Слухачі циклу спеціалізації з «Онкохірургії» у групі Viber висловили свою думку, щодо організації та якості проведеного циклу (фото відгуків додається).