Цикл тематичного удосконалення ”Питання алергології в підготовці дитячого лікаря” (для викладачів ВМНЗ) on-line (тривалість 78 годин) 16.05. – 30.05.2022
Адреса проведення: вул. Чорновола, 28/1, НДСЛ «ОХМАТДИТ» корпус 13, кафедра педіатрії №1 НУОЗУ імені П.Л.Шупика
Контактні дані: асистент Дуда Людмила Володимирівна
(+380977707553, [email protected])
Документи на цикл:
- Путівка ( з печаткою лікувального закладу для бюджетних слухачів)
- Довідка про зміну прізвища(якщо не відповідає диплому)
- Диплом (копія)
- Заповнена технологічна карта.
Обов`язково вказувати номера телефонів та адресу електронної пошти!
Метою навчання на циклі є поглиблення теоретичної та удосконалення практичної підготовки викладачів кафедр ВМ/Ф/НЗ IV рівня акредитації та закладів ПО з проблемних питань алергології в педіатрії.
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА
ЦИКЛУ ТЕМАТИЧНОГО УДОСКОНАЛЕННЯ
”Питання алергології в підготовці дитячого лікаря”
(для викладачів ЗВО та закладів ПО)
Код |
Назва розділу, теми |
|
Роз-діл |
Тема |
|
01 |
|
Нормативно-правове забезпечення системи безперервного професійного розвитку лікарів. |
|
01.1 |
Порядок підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників |
|
01.2 |
Порядок забезпечення системи безперервного професійного розвитку лікарів в світлі медичної реформи в Україні. |
02 |
|
Викладання розділів загальної алергології з урахуванням сучасної теорії виникнення алергічних реакцій та існуючих принципів діагностики алергічних захворювань. |
|
02.1 |
Нормативно-правова база організації спеціалізованої алергологічної допомоги дітям в Україні |
|
02.2 |
Сучасні методи викладання питань загальної алергології |
|
02.2.1 |
Сучасна теорія виникнення алергічних реакцій. Взаємовідносини алергії та імунітету. Поняття про атопічний марш. |
|
02.2.2 |
Псевдоалергічні реакції |
|
02.3 |
Сучасні педагогічні технології викладання питань діагностики алергічних захворювань |
|
02.3.1 |
Алергологічний анамнез |
|
02.3.2 |
Специфічна алергодіагностика: шкірні проби, провокаційні та елімінаційні тести |
|
02.3.3 |
Принципи та методи молекулярної багатокомпонентної діагностики алергічних захворювань |
|
02.3.4 |
Імунологічні методи обстеження в діагностиці алергічних захворювань |
|
02.4 |
Принципи профілактики алергічних захворювань |
|
02.5 |
Загальні принципи лікування алергічних захворювань |
|
02.5.1 |
Етіотропна, патогенетична та симптоматична терапія алергічних хвороб |
|
02.5.2 |
Перспективи практичного застосування результатів молекулярної діагностики в лікуванні алергічних захворювань у дітей |
|
02.5.3 |
Методи алерген-специфічної імунотерапії у дітей – різновиди, покази, правила виконання |
|
02.5.4 |
Генно-інженерна біологічна терапія алергічних хвороб |
03 |
|
Особливості викладання теоретичних та практичних аспектів клінічної імунології з урахуванням протоколів надання імунологічної допомоги дітям |
|
03.1 |
Загальна характеристика імунітету та неспецифічних факторів захисту, їх вікові особливості |
|
03.2 |
Первинні імунодефіцитні стани |
|
03.3 |
Вторинні імунодефіцити: частота, їх основні чинники |
|
03.4 |
Світові досягнення в питаннях імунореабілітації та імунотерапії |
04 |
|
Сучасні аспекти викладання проблем годування дітей з алергічною патологією |
|
04.1 |
Інноваційні методи у викладанні питань годування дітей |
|
04.2 |
Основи лікувального годування дітей з алергічними захворюваннями |
05 |
|
Сучасні аспекти викладання проблем діагностики та лікування гострих алергозів у дітей |
|
05.1 |
Проведення заняття –тренінгу «Анафілактичний шок» |
|
05.2 |
Кропив’янка, набряк Квінке: різновиди, лікування |
|
05.3 |
Гострі бульозні дерматози: синдром Лаєлла, синдром Стивена-Джонсона, багатоформна ексудативна еритема – підготовка мультимедійної презентації |
06 |
|
Особливості викладання патогенезу, клініки та лікування бронхіальної астми та респіраторних алергозів з урахуванням державних та міжнародних протоколів |
|
06.1 |
Бронхіальна астма (БА) |
|
06.1.1 |
Етіологія, патогенез, класифікація БА |
|
06.1.2 |
Клінічні особливості перебігу БА у дітей різного віку |
|
06.1.3 |
Астматичний статус |
|
06.1.4 |
Діагноз та диференційний діагноз БА у дітей |
|
06.1.5 |
Сучасні принципи лікування і профілактики БА |
|
06.2 |
Алергічний риніт |
|
06.2.1 |
Сезонний алергічний риніт , поліноз |
|
06.2.2 |
Цілорічний алергічний риніт |
|
06.2.3 |
Сучасні принципи діагностики та лікування алергічних ринітів |
07 |
|
Сучасні аспекти викладання питань алергічних уражень органів травлення та шкіри |
|
07.1 |
Атопічний дерматит, етіопатогенез, клініка, діагностика |
|
07.1.1 |
Сучасні методи лікування атопічного дерматиту |
|
07.2 |
Алергічні ураження органів травлення. Харчова алергія. |
08 |
|
Медикаментозна алергія. Поствакцинальні реакції, ускладнення і захворювання. Сучасні підходи до викладання |
|
08.1 |
Сучасні підходи до викладання питань медикаментозної алергії –механізми, клінічні прояви, лікування |
|
08.2 |
Поствакцинальні алергічні реакції, ускладнення та захворювання |
|
08.3 |
Сироваткова хвороба |
09 |
|
Викладання розділів грибкової алергії з урахуванням принципів доказової медицини. Гіпереозинофільні синдроми |
|
09.1 |
Екзогенний алергічний альвеоліт, етіопатогенез, діагностика, терапія |
|
09.2 |
Викладання теми «Гіпереозинофільні синдроми» у вигляді майстер- класу |
|
09.3 |
Грибкова алергія, особливості етіопатогенезу та клінічного перебігу |
|
09.4 |
Інсектна алергія |
10.0 |
|
Вибрані питання педіатрії, необхідні для диференційної діагностики з алергічними захворюваннями. Сучасні підходи до викладання |
|
10.1 |
Спадкові захворювання легень |
|
10.2 |
Системні васкуліти у дітей |
11 |
|
Інноваційні технології викладання в післядипломій освіті: проведення тренінгів, підготовка мультимедійної презентації та інше |
|
11.1 |
Проведення тренінгів |
|
11.2 |
Проведення майстер-класів |
|
11.3 |
Підготовка мультимедійної презентації |
|
11.4 |
Принципи проведення циклів тематичного удосконалення з елементами дистанційного навчання |
Додаткові програми |
||
12 |
|
Питання вакцинопрофілактики |
ПЕРЕЛІК ПРАКТИЧНИХ НАВИЧОК
ДЛЯ ЦИКЛУ ТЕМАТИЧНОГО УДОСКОНАЛЕННЯ
”Питання алергології в підготовці дитячого лікаря”
(для викладачів ЗВО та закладів ПО)
№ з/п |
Назва практичної навички |
1 |
2 |
1 |
Підготувати навчальну схему збору алергологічного анамнезу |
2 |
Підготувати методичні рекомендації до практичних занять для лікарів-інтернів з питань діагностики, лікування та профілактики одного з найпоширеніших алергічних захворювань (напр., атопічного дерматиту) |
3 |
Підготувати практичне заняття з проведення пульсоксиметрії та оцінки показників в тренінговому класі. |
4 |
Вміти користуватись сучасними педагогічними технологіями при характеристиці ураження шкіри у дитини з атопічним дерматитом – індекс SCORAD |
5 |
Скласти граф логічної структури для практичного заняття за темою «Імунодефіцитні стани у дітей» |
6 |
Підготувати перелік наочних матеріалів до практичного заняття щодо засобів доставки інгаляційних ліків у дітей |
7 |
Підготувати алгоритм надання невідкладної допомоги при анафілактичному шоці |
8 |
Підготувати матеріали до майстер-класу щодо надання невідкладної допомогу при гострій дихальній недостатності |
9 |
Вміти провести первинну реанімацію дітям різних вікових груп в тренінговому класі. |
ПЕРЕЛІК ПИТАНЬ ДО ЗАЛІКУ
ДЛЯ ЦИКЛУ ТЕМАТИЧНОГО УДОСКОНАЛЕННЯ
”Питання алергології в підготовці дитячого лікаря”
(для викладачів ЗВО та закладів ПО)
- Актуальність викладання питань дитячої алергології в системі безперервної професійної освіти лікарів.
- Основні статистичні показники захворюваності на алергічну патологію в Україні та світі.
- Місце алергопатології в загальній характеристиці стану здоров'я дітей України.
- Основні фактори ризику реалізації атопії.
- Медіатори алергії, їх функції та клінічний ефект, можливі лібератори та інгібітори.
- Основні напрями терапії при атопічних реакціях.
- Механізм реалізацій псевдоалергічних реакцій.
- Захворювання, які супроводжуються гіпереозинофілією.
- Основні напрямки підготовки дітей з алергічними захворюваннями до щеплення.
- Невідкладні заходи при гострих алергічних станах (анафілактичний шок, набряк Квінке, гостра кропив’нка).
- Причини рецидивуючого та стійкого свистячого дихання у дітей.
- Клінічні ознаки гострого бронхіту. Диференційна діагностика
- Ознаки гострої обструкції верхніх дихальних шляхів при вірусному ларинготрахеїті, набряку гортані, епіглотиті, сторонньому тілі, ларингоспазмі
- Класифікація харчової алергії у дітей за генезом, імунологічним механізмом, шириною сенсибілізації, клінічними проявами, фазою захворювання
- Принципи лікування алергічного дерматиту.
- Диференційно- діагностичні ознаки різних форм риніту (цілорічного, вазомоторного, неалергічного).
- Міжнародний консенсус по діагностиці та лікуванню алергійного риніту.
- Класифікація бронхіальної астми. Характеристика захворювання за ступенем важкості.
- Сучасні уявлення про патогенез бронхіальної астми
- Характеристика груп препаратів, які застосовуються при лікуванні бронхіальної астми у дітей.
- Схема ступеневого підходу до лікування бронхіальної астми у дітей (Український та міжнародний консенсус).
- Напрямки реабілітації хворих з алергічними захворюваннями.
СПИСОК РЕКОМЕНДОВАНИХ ДЖЕРЕЛ
Основна література
- Алергологія: Підручник для лікарів-інтернів, лікарів-курсантів вищих медичних закладів. /За редакцією чл.-кор. НАМН України, професора Вороненка Ю.В., професора Кузнецової Л.В.- К, 2011. - 534 с.
- Алергічний риніт у дітей. Монографія. // Д. І.Заболотний, А. А.Лайко, О. М. Охотнікова [та ін.] - К.: Логос, 2016. – 216 с.
- Визначення компетенції в оцінці якості підготовки фахівців у системі безперервного професійного розвитку лікарів / Ю.В.Вороненко, А.М.Сердюк, О.П.Мінцер // Україна. Здоров”я нації. - 2007. -№1.- С. 37-41
- Примірне положення про підвищення кваліфікації за очно-заочною формою з елементами дистанційного навчання у Національній медичній академії післядипломної освіти імені П.Л.Шупика.- Київ.- 2013.- 24с.
- “Методика розробки та впровадження медичних стандартів (уніфікованих клінічних протоколів) медичної допомоги на засадах доказової медицини”. Наказ МОЗ України від 28 вересня 2012 р. №751
- Дитяча імунологія /За ред. проф. Л.І.Чернишової, А.П. Волохи.- К.: ВСВ “Медицина”, 2013.- 720 с.
- Діагностика харчової алергії у дітей і підлітків. Рекомендації NICE (National Institute for Health and Clinical Excellence – Національного інституту здоров’я і якості медичної допомоги Великої Британії), 2011 // Дитячий лікар. – 2011. - № 2 (9). – С. 77- 80.
- Імунопрофілактика інфекційних хвороб:навч.метод.посіб./Л.І.Чернишова, Ф.І.Лапій, А.П.Волоха. -К.: ВСВ «Медицина», 2019.- 304 с.
- Козыро И. А., Батян Г. М., Сукало А. В. Неотложные состояния в детской аллергологии: учебно-методическое пособие: Минск БГМУ 2015, 27 с.
- Охотнікова О. М., Шарікадзе О. В. та ін.. Шкірні прик –тести: методи проведення, особливості оцінки та можливості використання. - Метод. рек. – Київ. - 2018. – 62 с.
- Охотнікова О.М., Мелліна К.В. Кропив’янка і набряк Квінке у дітей (лекція для дистанційного навчання) //Мистецтво лікування.-2011.- №3 (79).-С.18-28
- Охотнікова О.М., Усова О.І. Історія алергології: міст з минулого в майбутнє [Огляд літератури].// Клінічна імунологія. Алергологія. Інфектологія. –2017.- №2 (99). –С. 87-93.
- Охотникова О.М. Гастроинтестинальная пищевая аллергия у детей. //Клінічна імунологія. Алергологія. Інфектологія, 2013.- №2. - С. 5-13.
- Рекомендації EAACI/GA2LEN/ EDT/WAO щодо визначення, класифікації, діагностики та лікування кропив»янки ( перегляд та редакція 2017 р.) //Клінічна імунологія. Алергологія. Інфектологія, 2018.- №3. - С. 39-50.
- Согласительный документ WAO-ARIA-GA2LEN по молекулярной аллергодиагностике. //Российский аллергологический журнал.-2013.- 20 с.
- Яковлева Н.Ю.,Охотнікова О.М. Генетичні аспекти алергічних захворювань. // Клінічна імунологія. Алергологія. Інфектологія.- 2017.- № 2 (99).- С.61-66.
Допоміжна література
- Функціональні методи дослідження органів дихання у дітей. Пневмотахометрія: Навчально-методичний посібник /Охотнікова О.М., Ткачова Т.М., Руденко С.М. – К., ВБ «Аванпост-Прим», 2015. – 95 с.
- Федеральные клинические рекомендации по оказанию медицинской помощи детям с крапивницей. /Материалы XVIII Конгресса педиатров России.- Москва, 2015. – 14 с.
- Antonella Muraro, Graham Roberts (2017) EAACI GUIDELINES
Allergen Immunotherapy Guidelines Part 2: Recommendations, EAACI, P 190.
- Giorgio Walter Canonica1 et all (2014) Sublingual immunotherapy: World Allergy Organization position paper 2013 update. World Allergy Organization Journal, 7, P: 6
- Muraro A., Roberts G., Worm M. et al. Food allergy and Anaphylaxis Guedlines. EAACI/ A.Muraro [та ін.]//Allergy. – 2014. – 69. –P.1026-1045.
- World Allergy Organization (WAO). Diagnosis and Rationale for Action against Cow’s Milk Allergy (DRACMA) Guidelines / [Text] // Pediatr. Allergy Immunol. – 2010. - № 21 (Suppl. 21). – Р. 1–125.
- Wollenberg A. et al. Consensus-based European guidelines for treatment of atopic eczema (atopic dermatitis) in adults and children: part 1 JEADV 2018, 32, 657-682.
Інформаційні ресурси
- Наказ МОЗ України №767 від 27.12.2005 «Про затвердження Протоколів надання медичної допомоги дітям за спеціальністю “Дитяча алергологія”: [Електронний документ]. - Режим доступу: http://www.moz.gov.ua.
- Наказ МОЗ України від 08.10. 2013 № 868 «Про затвердження та впровадження медико-технологічних документів зі стандартизації медичної допомоги при бронхіальній астмі»: [Електронний документ].- Режим доступу: http: //www.moz.gov.ua.
- Адаптована клінічна настанова з діагностики і лікування бронхіальної астми у дітей. 2013. [Електронний документ]. - Режим доступу: http://www.moz.gov.ua.
- «Уніфікований клінічний протокол екстреної, первинної, вторинної (спеціалізованої) та третинної (високоспеціалізованої) медичної допомоги. Медикаментозна алергія, включаючи анафілаксію»: Наказ МОЗ України від 30 грудня 2015 року № 916 [ Електронний документ]. - Режим доступу : http://www.moz.gov.ua.
- «Уніфікований клінічний протокол екстреної, первинної, вторинної (спеціалізованої) та третинної (високоспеціалізованої) медичної допомоги. Атопічний дерматит»: Наказ МОЗ України від 04. 07. 2016 року № 670 [ Електронний документ]. - Режим доступу : http://www.moz.gov.ua.
Global Initiative for asthma (GINA, 2015-2017-2018) www. ginasthma. org