Грант – це безповоротні кошти, які надаються організаціям та особам для здійснення діяльності, яка є неприбутковою та прописана у аплікаційній формі (пропозиції), затвердженій грантонадавачем. Наприклад, у таку пропозицію можна оформити науковий проєкт. Або проєкт на закупівлю медичного обладнання для лікарні чи відділення.
Або відвідування конференції чи наукового семінару.
Для того, аби заявка виконала свою роль – отримала ресурси для реалізації проєкту, потрібно правильно та чітко для сприйняття грантодавача її написати. Проєкт лише тоді має шанси на успіх, коли він логічний, завдання проєкту відповідають меті, засоби реалізації - завданням, коли управління - просте й ефективне, бюджет - реальний.
Перш за все, потрібно визначитися, що ми розуміємо під терміном «проєкт».
Проєкт — це комплекс заходів, які здійснюються для досягнення чітко визначених цілей впродовж відведеного часу і за допомогою призначених на це фінансових ресурсів (бюджету).
Характерними особливостями проєкту, що відрізняють його від інших видів діяльності, є:
- Орієнтованість на ціль. Тобто, проєкт має бути спрямованим на досягнення певної поставленої мети. Надзвичайно важливо, щоб ці заходи допомагали досягти конкретної мети, яку ви перед собою поставили. Такою метою може бути, наприклад, закупівля медичного обладнання для лікувальної установи. Мета має бути конкретною, вимірюваною, визначеною в часі та просторі та реалістичною.
- Визначена тривалість - проєкт становить певну цілісність, обмежену в часі. Він має визначену дату початку, визначений період тривалості, а отже, й визначену дату закінчення, заплановану мету ми повинні досягти впродовж відведеного на це часу, тому реалізація проєкту вимагає значної організаційної майстерності. Як правило, термін реалізації більшості проєктів обмежується 1 - 3 роками, але деякі масштабні проєкти виконуються й 5 років.
У проєктах з надання міжнародної технічної допомоги дуже суворо підходять до питання дотримання термінів. Якщо встановлено, що дата початку проєкту 1 січня, а дата завершення проєкту, наприклад, 1 липня, то це означає, що цих дат необхідно притримуватися;
- Інноваційність. Ця характеристика означає, що проєкт «має родзинку і в певному сенсі є чимось винятковим. В ряді випадків в межах гранту можуть бути підтримані повсякденні заходи. Але все ж таки радимо звертати увагу саме на унікальність вашої ідеї. Чому саме вас має обрати грантодавець і проспонсорувати саме вашу участь у конференції з актуальних питань неонатології? Чому саме ваше відділення має бути відібране для поставки благодійного обладнання? Інноваційність, унікальність вас чи вашого відділення може полягати в тому, що ви вперше «піднімаєте» актуальну тему, або є єдиним таким відділенням у області чи місті. В ідеалі, ви маєте працювати над інновацію. Звісно, в цій ситуації легше тим, хто пов'язаний із штучним інтелектом або цифровим світом.
- Високий ступінь складності - проєкт складається із багатьох тісно пов’язаних між собою заходів. Такі заходи проводяться у певній невипадковій послідовності, їх необхідно проводити згідно із запланованим графіком, у визначений час. Як правило, у процесі реалізації проєкту бере участь значна кількість осіб, а також зовнішні установи, підприємства або організації, що ще більше ускладнює процес управління проєктом.
Кожен проєкт має свій власний виділений бюджет, колектив (команду) виконавців, обраних для реалізації проєкту, а також відповідні матеріальні ресурси. Не можна виконувати проєкт без попереднього визначення і забезпечення цих засобів.
Окрім наведених, можна додати й такі риси проєкту:
- однозначне визначення цільових груп і кінцевих бенефіціарів (фізичних або юридичних осіб, які отримують певні вигоди у результаті реалізації проєкту);
- чітко визначені знаряддя координації, управління і фінансування;
- наявність системи моніторингу та оцінювання;
- відповідне фінансове та економічне обґрунтування, з якого має бути зрозуміло, що користь від реалізації проєкту переважає витрати на нього.
Для досягнення успіху в пошуку фінансової підтримки необхідно:
- орієнтуватися в процесі подачі заявок на одержання грантів (бути обізнаними щодо загальних принципів, термінів тощо);
- знайти придатні фінансові джерела і провести їх аналіз.
- за допомогою професійно складеної заявки переконати донора в тому, що фінансувати необхідно саме вас. Дуже важливо знати, чому саме ви, ваш проєкт можуть бути обраним донором. Зазначимо: ресурси донора, на жаль, обмежені. Не підтримуючі вашу проєктну заявку, донори супроводжують повідомлення про це коментарем, що вони отримують значно більше заявок, аніж можуть підтримати. Наприклад, на конкурс американського Фонду The Lawrence Foundation щорічно подається понад 12000 заявок, а підтримується близько 600.
Проєкт, який заслуговує фінансування, має бути:
– ясним і чітким — містити точні описи видатків, на які потрібне фінансування, та опис робіт, що будуть виконуватися вашою організацією;
– достовірним — містити фактичні матеріали: таблиці, якщо потрібно, схеми та інші матеріали (може виникнути необхідність у попередньому дослідженні, щоб оцінити потреби, а також можливе ставлення людей до того, що пропонує ваша організація);
– важливим — як для вашої організації, так і для розв’язання тієї проблеми, на яку даний проєкт спрямований. Довгостроковий ефект від проєкту може бути додатковим привабливим чинником;
– ефективним — результат проєкту має приносити суттєву суспільну користь;
– реалістичним — пропонована робота має бути здійсненною. Необхідно оцінити наявні (або очікувані) ресурси, а також те, наскільки запланована діяльність їм відповідає;
– економічним — мати високий результат при малих витратах «донора»;
– актуальним — по можливості сприяти вирішенню нагальних соціальних проблем сьогодення;
– відповідати інтересам донора та його політиці.
Ваш проєкт потрібно розглядати із двох точок зору: поперше, проєкт має бути зрозумілим для зовнішнього сприйняття експертами, які повинні оцінити його за цілою низкою показників, що традиційно використовуються для цього фахівцями-оцінювачами. Основними показниками при оцінці проєктних заявок звичайно є:
- актуальність проблеми;
- зрозумілість і логічність викладу;
- реалістичність, доцільність і раціональність запропонованого рішення;
- обґрунтованість і економічність запропонованих видатків;
- досяжність, соціальна значимість, стабільність очікуваних результатів та ін.
З іншого боку, проєкт має сприяти розв’язанню конкретної соціальної проблеми.
Підготував Олександр Вольф, провідний фахівець відділу з міжнародного співробітництва НМАПО імені П.Л. Шупика