Google search

На кафедрі здійснюється післядипломна підготовка лікарів за спеціальностями:

  • Педіатрія;
  • Дитяча ревматологія;
  • Дитяча кардіоревматологія;
  • Загальна практика – сімейна медицина (суміжна кафедра, викладає курс 3 «Здоров’я дитини»).

На кафедрі викладаються наступні дисципліни, згідно діючим планам та програмам:

  • Спеціалізація (інтернатура) зі спеціальності «Педіатрія» (2 роки), «Загальна практика-сімейна медицина» (як суміжна кафедра на 1 році навчання)
  • Спеціалізація:
    • «Педіатрія» для лікарів-неонатологів тривалістю та лікарів-педіатрів, які не працювали більше трьох років за цією спеціальністю 3 міс;
    • «Дитяча ревматологія» для лікарів-педіатрів тривалістю 3 місяці, для лікарів-ревматологів дитячих, які не працювали більше трьох років за цією спеціальністю - 1 міс;
    • «Дитяча кардіоревматологія» тривалістю 2 міс для лікарів-кардіоревматологів дитячих, які не працювали більше трьох років за цією спеціальністю;
    • «Загальна практика – сімейна медицина» (суміжна кафедра, 1 міс.);
  • Тематичного удосконалення– тривалістю 1, 2  тижні, у тому числі за очно-заочною формою з елементами дистанційного навчання, відповідно затвердженому календарному плану НУОЗ України імені П. Л. Шупика.
  • Підготовка здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії (PhD) в аспірантурі очної (денної, вечірньої) та заочної форм навчання за спеціальністю 228 Педіатрія (нормативна навчальна дисципліна "Педіатрія").

Навчання на всіх циклах проводиться:

  • за бюджетною формою;
  • на госпрозрахункових засадах.

Мови викладання – українська.

У системі безперервного професійного розвитку (за потребою практичної ланки охорони здоров’я)  кафедра може проводити цикли ТУ тривалістю 78 годин (2 тижні) та 39 годин (1 тиждень) за наступними напрямками:

  • “Невідкладні стани в педіатрії” (для лікарів-педіатрів, неонатологів-педіатрів, пульмонологів дитячих, кардіоревматологів дитячих, кардіологів дитячих, ревматологів дитячих, нефрологів дитячих, хірургів дитячих, лікарів загальної практики – сімейної медицини, лікарів ЕМД) тривалістю 0,25 місяця та 0,5 місяця.
  • “Вибрані питання дитячої кардіоревматології” (для лікарів-педіатрів, лікарів загальної практики – сімейної медицини, неонатологів-педіатрів, пульмонологів дитячих, кардіоревматологів дитячих, нефрологів дитячих), тривалість 0,5 місяця.
  • «Клінічні аспекти антимікробної терапії в педіатрії» (для лікарів-педіатрів, лікарів загальної практики – сімейної медицини, неонатологів-педіатрів, пульмонологів дитячих, отоларингологів дитячих, кардіоревматологів дитячих, нефрологів дитячих, гастроентерологів дитячих, хірургів дитячих)тривалість 0,5 місяця.
  • «Вибрані питання педіатрії» (для лікарів-педіатрів, педіатрів-неонатологів, пульмонологів дитячих, отоларингологів дитячих, неврологів дитячих, кардіоревматологів дитячих, нефрологів дитячих, лікарів загальної практики – сімейної медицини) тривалість 0,5 місяця.
  • «Вибрані питання фізіології та патології дітей раннього віку» (для лікарів-педіатрів, лікарів-спеціалістів за однією зі спеціальностей педіатричного профілю (неонатологів, пульмонологів, отоларингологів, неврологів та ін.), лікарів загальної практики – сімейної медицини) тривалість 0,5 місяця.
  • «Організація грудного вигодовування новонароджених і немовлят та виходжування методом мати-кенгуру передчасно народжених дітей» (для лікарів-педіатрів, неонатологів-педіатрів, лікарів загальної практики – сімейної медицини). тривалість 0,5 місяця.
  • “Ревматичні захворювання у дітей” (для лікарів-педіатрів, кардіоревматологів дитячих, кардіологів дитячих, ревматологів дитячих, нефрологів дитячих, неонатологів-педіатрів, пульмонологів дитячих, хірургів дитячих, лікарів загальної практики – сімейної медицини). тривалість 0,5 місяця.
  • “Складний пацієнт в практиці дитячого кардіоревматолога” (для кардіоревматологів дитячих, кардіологів дитячих, ревматологів дитячих, лікарів-педіатрів, неонатологів-педіатрів, пульмонологів дитячих,  нефрологів дитячих, хірургів дитячих, лікарів загальної практики – сімейної медицини). тривалість 0,5 місяця.
  • “Діагностика і тактика ведення патології шлунково-кишкового тракту у дітей” (для лікарів-педіатрів, дитячих гастроентерологів, неонатологів-педіатрів, лікарів загальної практики – сімейної медицини). тривалість 0,5 місяця.
  • “Ендокринна коморбідність у пацієнтів педіатричного профілю” (для лікарів-педіатрів, неонатологів-педіатрів, кардіоревматологів дитячих, кардіологів дитячих, ревматологів дитячих, нефрологів дитячих, лікарів загальної практики – сімейної медицини) тривалість 0,5 місяця.

Навчальна база кафедри - КНП «КМДКЛ № 1» (Київ, вул. Богатирська,30) - це багатопрофільна міська дитяча клінічна лікарня, яка окрім стаціонару має в своїй структурі консультативну поліклініку. Співробітники кафедри проводять лікувально-діагностичну роботу як в стаціонарі, так і в консультативній поліклініці, а також ще на 2 клінічних базах кафедри - КНП “ЦПМСД №1”, КНП “ЦПМСД №2” Оболонського району м. Києва. Тому НПП кафедри добре розуміють особливості роботи лікаря-практика на різних етапах допомоги та передають це слухачам.

Заплановані види активності:

  • проблемне навчання у малих групах (аудиторна робота);
  • самостійне навчання з використанням сучасних технічних засобів трансляції інформації, підготовка і виконання завдань;
  • робота з діагностичною апаратурою (під керівництвом викладача та самостійно);
  • відпрацювання практичних навичок в симуляційному класі, з використанням манекенів на кафедрі (під керівництвом викладача та самостійно);
  • користування електронною поштою та відеозв’язком.

Кожен цикл включає в себе проведення лекцій, семінарських та практичних занять в різних формах (очна, дистанційна, змішана).

Освітня робота на кафедрі проводиться викладачами на базі кафедри в аудиторіях і навчальних кімнатах та у профільних відділеннях. В навчальному процесі широко використовуються комп’ютери і мультимедіа, наявне діагностичне обладнання, наочне обладнання/муляжі, електронні посібники, підручники, навчальні відеофільми і сучасні технології передачі знань.

На кафедрі створено кабінет функціональної діагностики (навчальна кімната), в якому розміщено діагностичне обладнання кафедри: ЕКГ-апарат, добовий моніторинг ЕКГ за Холтером, добовий моніторинг АТ, допплер Ехо-кардіограф, капіляроскоп, велоергометр. Співробітниками кафедри власноруч проводяться наступні дослідження: Ехо-КГ, ЕКГ, УЗД судин голови і шиї, УЗД суглобів і зв’язкового апарату, Холтер моніторинг ЕКГ, добовий моніторинг АТ, капіляроскопія. Діагностична апаратура кабінету функціональної діагностики активно використовується в навчальному процесі (на циклах дитячої ревматології, кардіоревматології, інтернатури та спеціалізації за спеціальністю “Педіатрія” та “Загальна практика - сімейна медицина”).

На кафедрі створено комп’ютерний клас, є наявний доступ до інтернету, що дозволяє слухачам користуватися електронною бібліотекою та інформаційними ресурсами, вирішувати клінічні задачі, вивчати та розбирати суперечливі питання що до діагностики та лікування окремих захворювань у дітей, знайомитися із останніми досягненнями медичної науки, клінічними  рекомендаціями, заснованими на принципах доказової медицини.

В умовах пандемії SARS-Cov-2 та воєнного стану лекційні, семінарські заняття і тестування з обговоренням проводяться дистанційно (синхронно-асинхронно), а відпрацювання практичних навичок проводиться в навчальних кімнатах малими групами з дотриманням визначених епідеміологічних норм та норм безпеки, а також  під час чергувань у відділеннях (для лікарів-інтернів).

Співробітники кафедри педіатрії під час офлайн-занять забезпечують відпрацювання практичних навичок слухачами з надання медичної допомоги при виникненні невідкладних станів у дітей. Відпрацювання та вдосконалення практичних навичок з невідкладних станів особливо важливо під час воєнного стану, коли ризики їхнього виникнення різко зростають. Сьогодні кожному лікарю необхідно постійно вдосконалювати практичні навички, освоювати знання зі суміжних сфер медичної практики, щоб бути готовим надати якісну та своєчасну допомогу, у тому числі при невідкладних станах в педіатрії.

Для проведення занять у дистанційному режимі використовуються:

  1. Навчальна платформа на кафедральному сервері Discord
  2. Відео-конференції у Google Meet, Skype aбо Zoom
  3. Зв'язок із співробітниками кафедри через Viber або електронну пошту для передачі документів та вирішення адміністративних питань
  4. Передача документації здійснюється через «Нова Пошта»

 

На кафедрі дитячої кардіології та кардіохірургії проводяться цикли тематичного удосконалення (ТУ), спеціалізації з дитячої кардіології (СП) та короткотривалі цикли для лікарів-інтернів з суміжних кафедр педіатрії, неонатології, дитячої анестезіології. В залежності від епідеміологічної ситуації цикли можуть проводитися за очною формою та очно-заочною з елементами дистанційного навчання.

Цикл СП «Дитяча кардіологія»

Мета циклу спеціалізації — перепідготовка лікарів-педіатрів відповідно до вимог кваліфікаційної характеристики лікаря — спеціаліста за спеціальністю «Дитяча кардіологія» (затверджені Наказом Міністерства охорони здоров’я України від 27.11.2019 року № 2347 «Зміни до Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників. Випуск 78 «Охорона здоров’я»»).

Сучасна ситуація в галузі дитячої кардіоревматології характеризується зростанням рівня захворюваності на вроджені вади серця, первинні кардіоміопатії та порушення ритму серця з одночасним удосконаленням діагностичних можливостей і покращенням безпосередніх та віддалених результатів хірургічного лікування. Широко впроваджуються в обстеженні кардіологічних хворих такі діагностичні методики як ехокардіографія, добовий холтерівський моніторинг ЕКГ, які є обов’язковими елементами як діагностики широкого спектру патології серцево-судинної системи у дітей, так і динамічного диспансерного спостереження за пацієнтами. Створюються перинатальні центри, які забезпечені необхідним обладнанням для діагностики вродженої патології серцево-судинної системи у новонароджених, а також для надання якісної невідкладної допомоги при критичних станах, зумовлених кардіологічною патологією, та вчасного транспортування новонароджених до високоспеціалізованих кардіохірургічних центрів. Рання, в тому числі і пренатальна, діагностика патології серцево-судинної системи є запорукою успішного лікування на всіх етапах. Для покращання надання допомоги дітям з патологією серцево-судинної системи з 2020 року розділена спеціальність дитяча кардіоревматологія на 2 окремі спеціальності: дитяча кардіологія та дитяча ревматологія і змінені кваліфікаційні вимоги до кожної посади (з урахуванням досвіду європейських країн).

Основні розділи програми.

  1. Організація діяльності медичного закладу кардіологічного профілю. Нормативно-правова база, етична, наукова і правова основи медичної практики
  2. Анатомія та фізіологія серцево-судинної системи
  3. Основи перинатальної кардіології
  4. Методи діагностики патології серцево-судинної системи
  5. Вроджені вади серця: інвазивна і неінвазивна діагностика, консервативне і хірургічне лікування, подальше спостереження та реабілітація пацієнтів
  6. Набуті вади серця: профілактика, інвазивна і неінвазивна діагностика, консервативне і хірургічне лікування, подальше спостереження та реабілітація пацієнтів
  7. Патологія перикарду та міокарду: профілактика, інвазивна і неінвазивна діагностика, терапія та подальше спостереження
  8. Порушення серцевого ритму, діагностика, терапія у дітей та динамічне спостереження
  9. Артеріальна гіпертензія
  10. Легенева гіпертензія
  11. Недостатність кровообігу
  12. Інтенсивна терапія в дитячій кардіології і серцево-легенева реанімація
  13. Дорослі пацієнти з вродженими вадами серця (GUCH) 

Цикли ТУ:

ТУ «Актуальні питання дитячої кардіології в практиці лікарів педіатричного профілю»

Мета циклу: зміст програми охоплює весь обсяг теоретичних знань та практичних навичок, необхідних педіатру, лікарю кардіоревматологу дитячому, неонатологу та фахівцю з функціональної та ультразвукової діагностики для правильної та своєчасної діагностики вродженої та набутої патології серцево-судинної системи у дітей. Значна увага приділена методам діагностики вроджених вад серця та патології міокарду.

Контингент слухачів: дитячі кардіоревматологи, педіатри, неонатологи, лікарі загальної практики - сімейної медицини, анестезіологи дитячі, анестезіологи, хірурги дитячі, хірурги серцево-судинні, лікарі функціональної діагностики, лікарі ультразвукової діагностики, рентгенологи, радіологи, кардіологи, терапевти, хірурги, торакальні хірурги, генетики, дитячі неврологи, лікарі станцій швидкої та невідкладної медичної допомоги, акушери-гінекологи, викладачі ВМНЗ. 

ТУ «Актуальні питання діагностики патології серцево-судинної системи у дітей»

Мета циклу: ознайомити слухачів з сучасними уявленнями про анатомо-фізіологічні особливості серцево-судинної системи дітей, патофізіологію захворювань серцево-судинної системи, клінічні та інструментальні методи діагностики найбільш поширених кардіологічних захворювань у дітей.

Контингент слухачів: дитячі кардіоревматологи, педіатри, неонатологи, лікарі загальної практики - сімейної медицини, анестезіологи дитячі, анестезіологи, хірурги дитячі, хірурги серцево-судинні, лікарі функціональної діагностики, лікарі ультразвукової діагностики, рентгенологи, радіологи, кардіологи, терапевти, хірурги, торакальні хірурги, генетики, дитячі неврологи, лікарі станцій швидкої та невідкладної медичної допомоги, акушери-гінекологи, викладачі ВМНЗ.

ТУ «Тактика ведення пацієнтів з вродженими вадами серця у до- та післяопераційному періоді»

Мета циклу: В навчальній програмі та учбовому плані достатньо широко висвітлені особливості гемодинаміки при різних вроджених вадах серця. Викладені класичні методики обстеження пацієнтів з метою виявлення патологічних симптомів та синдромів й встановлення клінічного діагнозу. Висвітлено питання підготовки пацієнта до операції та особливостям ведення в післяопераційному періоді на стаціонарному та поліклінічному етапах, питання диспансеризації, профілактики вторинних ускладнень, медико-санітарної експертизи пацієнтів, оперованих з приводу вродженої вади серця.

Особливістю навчальної програми та учбового плану є наявність розділу, присвяченого дорослим пацієнтам з вродженими вадами серця (GUCH-patients). Цей контингент хворих поповнюється з кожним роком завдяки розвитку дитячої кардіохірургії протягом останніх десятирічь і вимагає від кардіологів та терапевтів оволодіння новими знаннями в цій галузі.

Контингент слухачів лікарі-неонатологіи, лікарі-педіатри, лікарі-кардіологи дитячі, лікарі-ревматологи дитячі, лікарі-кардіоревматологи дитячі, лікарі-анестезіологи дитячі, лікарі-анестезіологи, лікарі загальної практики-сімейної медицини, лікарі з ультразвукової діагностики, лікарі з функціональної діагностики, лікарі-радіологи, лікарі-кардіологи, лікарі-терапевти, лікарі-хірурги дитячі, лікарі-хірурги серцево-судинні, лікарі-генетики, лікарі-інфекціоністи дитячі, лікарі з медицини невідкладних станів, лікарі-кардіологи інтервенційні, лікарі-кардіологи-електрофізіологи. 

ТУ «Основи ехокардіографії у дітей»

Мета циклу. Своєчасна та якісна діагностика є абсолютно необхідною умовою для забезпечення високого рівня хірургічного лікування, зменшення летальності, покращення якості життя прооперованих пацієнтів. Одним з основних методів діагностики патології серцево-судинної системи у дітей є ультразвукове дослідження серця та магістральних судин – ехокардіографія. Тому колективом кафедри дитячої кардіології та кардіохірургії заплановано проведення циклу ТУ «Основи ехокардіографії у дітей». Цей метод визнаний «золотим стандартом» діагностики в кардіології та кардіохірургії завдяки його високій інформативності, доступності, неінвазивності, нешкідливості (відсутності променевого навантаження на лікаря і пацієнта), портативності. Незважаючи на широке впровадження методу ехокардіографії в діагностичний процес, залишається проблемою підготовка спеціалістів з функціональної та ультразвукової діагностики саме в напрямку дитячої ехокардіографії. Цей розділ ультразвукової діагностики є надзвичайно складним через широкий спектр патології серцево-судинної системи у дітей (тільки основних нозологій вроджених вад серця в міжнародній номенклатурі налічується 150). Ще одним питанням, що потребує вирішення, є труднощі в інтерпретації даних ехокардіографії лікарями-клініцистами (педіатрами, дитячими кардіоревматологами, сімейними лікарями, неонатологами, акушерами –гінекологами) які, враховуючи ці дані, мають приймати рішення щодо тактики ведення пацієнтів з вродженими вадами серця, патологією міокарда, порушеннями ритму серця. Надзвичайно важливо, щоб лікарі - педіатри, сімейні лікарі, терапевти, кардіоревматологи знали і розуміли, які дані ехокардіографічного дослідження важливі в кожному конкретному випадку для прийняття рішення про необхідність поглибленого дообстеження, про необхідність медикаментозного лікування, про термін скерування на кардіохірургічне лікування, про необхідність та обсяг реабілітаційних заходів в післяопераційному періоді, про визначення можливості і режиму фізичних навантажень.

Контингент слухачів: лікарі-неонатологи, педіатри, дитячі кардіоревматологи, анестезіологи дитячі, анестезіологи, лікарі загальної практики-сімейної медицини, лікарі ультразвукової та функціональної діагностики, радіологи, рентгенологи, кардіологи, терапевти, акушери-гінекологи, дитячі хірурги, хірурги, хірурги серцево-судинні, викладачі ВНМЗ.

ТУ «Критичні вроджені вади серця у дітей раннього віку»

Мета циклу. В навчальній програмі та учбовому плані достатньо широко висвітлені питання анатомо-фізіологічних особливостей серцево – судинної системи у новонароджених, особливості гемодинаміки, механізми компенсації та декомпенсації при ВВС з критичним перебігом. Викладені класичні методики обстеження новонароджених з метою виявлення патологічних симптомів та синдромів й встановлення клінічного діагнозу. Представлені сучасні дані щодо діагностики та лікування дітей з вродженими вадами серця, що мають критичний перебіг. Велику увагу приділено критичним вродженим вадам серця, особливостям діагностики, невідкладної допомоги та транспортування дітей в критичному стані.

Особливістю навчальної програми та учбового плану є висвітлення найсучасніших досягнень в дитячій кардіології та кардіохірургії щодо надання медичної допомоги дітям з вродженими вадами серця, що мають критичний перебіг.

Контингент слухачів лікарі-неонатологіи, лікарі-педіатри, лікарі-кардіологи дитячі, лікарі-ревматологи дитячі, лікарі-кардіоревматологи дитячі, лікарі-анестезіологи дитячі, лікарі-анестезіологи, лікарі загальної практики-сімейної медицини, лікарі з ультразвукової діагностики, лікарі з функціональної діагностики, лікарі-радіологи, лікарі-кардіологи, лікарі-терапевти, лікарі-хірурги дитячі, лікарі-хірурги серцево-судинні, лікарі-генетики, лікарі-інфекціоністи дитячі, лікарі з медицини невідкладних станів, лікарі-кардіологи інтервенційні, лікарі-кардіологи-електрофізіологи. 

ТУ «Вроджені вади серця: клініка, діагностика, хірургічне лікування»

Мета циклу: В України з кожним роком зростає кількість дітей, які народжуються із вродженими вадами серця. 50-60 % з них підлягають кардіохірургічному лікуванню протягом першого року життя. Дитяча кардіохірургія в Україні розвивається швидкими темпами протягом останніх десятирічь, завдяки чому прогресивно знижується показник малюкової смертності. Разом з цим зростає кількість пацієнтів, які потребують особливої уваги та певних диспансерних заходів до та після операції з приводу вродженої вади серця. Це зумовлює необхідність оволодіння новими спеціальними знаннями в цій галузі лікарям різних спеціальностей. Розвиток кардіохірургії обумовлює також появу такої групи пацієнтів, як GUCH – дорослі з вродженими вадами, оперовані та не оперовані.

Контингент слухачів: дитячі кардіоревматологи, педіатри, неонатологи, лікарі загальної практики - сімейної медицини, анестезіологи, анестезіологи дитячі, хірурги дитячі, хірурги серецево-судинні, лікарі функціональної діагностики, лікарі ультразвукової діагностики, рентгенологи, кардіологи, терапевти, хірурги, торакальні хірурги, радіологи, акушери-гінекологи, генетики, лікарі станцій швидкої та невідкладної медичної допомоги, викладачі ВНМЗ.