1. ПЕРЕДАТЕСТАЦІЙНИЙ ЦИКЛ "ПСИХІАТРІЯ". Перелік практичних навичок відповідно до кваліфікаційних вимог
Програма та навчальний план передатестаційного циклу «Психіатрія
включають до себе перелік обов’язкових практичних навичок, якими повинні
володіти лікарі-психіатри певних категорій, була розроблена Харківською медичною
академією післядипломної освіти та Національною медичною академією
післядипломної освіти імені П. Л. Шупика і затверджена МОЗ України 08 серпня
2013 р.
Передатестаційні цикли зі спеціальності «Психіатрія» проводяться з метою
підготувати лікаря-психіатра до атестації на кваліфікаційну категорію та
визначити рівень його знань та умінь у відповідності до кваліфікаційних вимог, а
також поглибити рівень професійних знань, умінь та навичок, ознайомити з
основними досягненнями у галузі психіатрії, надання
допомоги.
Зміст програми охоплює весь обсяг теоретичних знань і практичних
навичок, необхідних лікарю-психіатру певної кваліфікаційної категорії для
проведення самостійної лікувальної роботи.
Взагалі навчання триває 1 місяць (156 годин) та містить в собі крім
лекцій та семінарських занять, 80 годин практичних занять, на яких вивчаються та
випробовуються основні практичні навички, викладені у цьому навчальному
посібнику.
Для визначення рівня знань і навиків передбачено наступні види контролю:
оцінка базових базового рівня знань, проміжний контроль знань з різних розділів
та заключний іспит. Для базового та заключного іспиту використовують комп’ютерну
атестаційну програму, затверджену МОЗ України.
Слухачам, які успішно склали іспит, видається свідоцтво встановленого
зразка з рекомендацією про присвоєння відповідної кваліфікаційної категорії.
Вища кваліфікаційна категорія присвоюється лікарю-психіатру, який
володіє всіма навиками і знаннями лікаря-психіатра І категорії, а
також:
Лікар-психіатр повинен знати:
•
Питання організації та надання стаціонарної та амбулаторної допомоги у
місті, області, країні.
•
Методи
психотерапії та психокорекції при психічних розладах (в т.ч. індивідуальної, групової,
родинної).
Лікар-психіатр повинен вміти:
•
Проводити аналіз діяльності психіатричної служби з визначенням потреб,
недоліків та заходів по їх усуненню.
•
Проводити заняття з середнім та молодшим медичним персоналом та
організовувати і керувати роботою персоналу.
•
Організовувати
діагностичний
та
лікувальний
процес в умовах психіатричної
служби.
•
Надавати наукове обґрунтування методів діагностики та лікування, що застосовуються у психіатричній
службі.
ПЕРЕЛІК
НАВИЧОК ТА УМІНЬ ЛІКАРЯ-ПСИХІАТРА
ВИЩОЇ КВАЛІФІКАЦІЙНОЇ
КАТЕГОРІЇ
- Оформлення направлення до психіатричного закладу на госпіталізацію, консультацію та
ЛКК.
- Оформлення направлення на МСЕК.
- Формулювання клінічного діагнозу з графологічною побудовою згідно до
МКХ-10.
- Клініко-психопатологічне дослідження з описанням психічного статусу.
- Складання консультативного висновку лікаря-психіатра.
- Патопсихологічне дослідження за Атласом для експериментального
дослідження відхилень у психічній діяльності людини з оформленням протоколу.
- Складання індивідуалізованої реабілітаційної програми хворого на шизофренію.
- Опанування методом розгальмування хворого з мутизмом.
- Оцінка результатів дослідження концентрації літія в
крові у хворих на афективні психози.
- Аналіз електроенцефалографічного дослідження хворого на епілепсію та складання висновку.
- Штучне годування хворого через зонд.
- Електросудомна терапія.
- Складання схеми зняття епілептичного статусу.
- Невідкладна допомога при станах збудження та агресивності.
- Раціональна психотерапія.
- Аутотренінг.
- Гіпносугестивна терапія.
І кваліфікаційна категорія присвоюється лікарю-психіатру, який володіє
всіма навиками і знаннями лікаря-психіатра II категорії, а також:
Лікар-психіатр повинен знати:
•
Питання організації та надання стаціонарної та амбулаторної допомоги у
місті, області.
•
Методи психотерапії та психокорекції при психічних
розладах.
Лікар-психіатр повинен вміти:
•
Проводити аналіз діяльності відділення (підрозділу) психіатричної
служби.
•
Проводити заняття з середнім та молодшим медичним
персоналом.
•
Організовувати діагностичний та лікувальний процес в умовах підрозділу
психіатричної служби.
ПЕРЕЛІК
НАВИЧОК ТА УМІНЬ ЛІКАРЯ-ПСИХІАТРА
ПЕРШОЇ КВАЛІФІКАЦІЙНОЇ
КАТЕГОРІЇ
- Оформлення направлення до психіатричного закладу на госпіталізацію, консультацію та
ЛКК.
- Оформлення направлення на МСЕК.
- Формулювання клінічного діагнозу з графологічною побудовою згідно до
МКХ-10.
- Клініко-психопатологічне дослідження з описанням психічного статусу.
- Патопсихологічне дослідження за Атласом з оформленням протоколу.
- Складання індивідуалізованої реабілітаційної програми хворого на шизофренію.
- Опанування методом розгальмування хворого з мутизмом.
- Оцінка результатів дослідження концентрації літія в
крові у хворих на афективні психози.
- Аналіз електроенцефалографічного дослідження хворого на епілепсію та складання висновку.
- Штучне годування хворого через зонд.
- Електросудомна терапія.
- Складання схеми зняття епілептичного статусу.
- Невідкладна допомога при станах збудження та агресивності.
- Раціональна психотерапія.
- Аутотренінг.
- Гіпносугестивна терапія.
ІІ кваліфікаційна категорія присвоюється лікарю психіатру, який має не
менше п’яти років практичного стажу за зазначеною спеціальністю та, крім цього:
Лікар-психіатр повинен знати:
•
основи законодавства про охорону здоров’я та директивні документи, які
діяльність органів та установ охорони здоров’я;
•
загальні питання щодо організації психіатричної допомоги в країні, місті
та ін., організацію роботи швидкої психіатричної допомоги;
•
порядок психіатричного огляду хворих, питання госпіталізації
до
психіатричного стаціонару в добровільному, невідкладному чи
примусовому
порядку;
•
основні питання загальної психопатології: прояви астенічного
синдрому,
різні варіанти афективних синдромів, неврозоподібних синдромів,
маячних та галюцинаторних синдромів, кататонічного синдрому, судомного,
синдромів потьмареної свідомості, амнестичних синдромів та синдромів
недоумства;
•
клінічну картину психічних захворювань, їх етіологію, патогенез,
диференційну діагностику та лікування;
•
симптоматику станів, що потребують невідкладної або примусової
госпіталізації, застосування методів інтенсивної терапії (гіпертоксична
шизофренія, епілептичний статус, тяжкий алкогольний делірій, тяжкі депресії,
суїцидальні спроби, нейролептичні ускладнення, тощо);
•
методи дослідження психічно хворих і, передусім,
клініко-психопатологічні, можливості інструментальних та спеціальних
параклінічних методів діагностики в психіатрії;
•
основи фармакології, фармакокінетики та фармакотерапії захворювань, інші
методи біологічної терапії; основи психотерапії;
•
питання тимчасової та стійкої непрацездатності, медико-соціальної
експертизи, питання диспансеризації та реабілітації психічно
хворих;
•
питання судово-психіатричної та військової експертизи психічно
хворих.
Лікар-психіатр повинен вміти:
•
оцінити при розпитуванні та одночасному спостереженні особливості
поведінки, зовнішній вигляд, висловлювання хворого, що дають можливість
припустити наявність психічного захворювання;
•
одержати достатні для попередньої оцінки анамнестичні відомості (із
супроводжуючої хворого медичної та іншої документації, у осіб, які його
супроводжують та у самого хворого) про його преморбідні індивідуальні
особливості, про характер хворобливих проявів з моменту їх виникнення та
провокуючі фактори;
•
виявити особливості соматичного та неврологічного стану
хворого;
•
визначити необхідність в спеціальних методах дослідження (лабораторних,
рентгенологічних та функціональних), організувати їх виконання та дати їм
правильну інтерпретацію:
•
встановити попередній діагноз на синдромальному та нозологічному рівнях,
провести диференціальний діагноз;
•
при необхідності організувати та провести надання невідкладної
допомоги
(гальмування різних видів збудження, заходи для переривання серії
судомних припадків, при тяжких нейролептичних ускладненнях чи токсичних
станах);
•
визначити показання для наступної медичної допомоги: при наявності
показань організувати переведення хворого до реанімаційного
відділення
багатопрофільної лікарні, організувати нагляд та лікування хворих в
амбулаторних умовах диспансерної психіатричної дільниці, визначити тенденцію до
затяжного характеру хворобливого стану і в цих випадках організувати направлення
хворих до денного стаціонару чи реабілітаційного відділення психіатричної
лікарні, визначити показання для невідкладної госпіталізації (гострі психотичні
стани з вираженим маренням і тенденцією до агресії та ін.), визначити показання
для планової госпіталізації з метою
проведення ретельного обстеження та підбору лікування у
стаціонарних умовах (при неефективності лікування в амбулаторних умовах та
погіршенні клінічної картини захворювання, при необхідності проведення різних
видів стаціонарної психіатричної експертизи);
•
при знаходженні хворого у стаціонарі застосовувати весь комплекс
заходів, необхідних для визначення діагнозу (якщо в амбулаторних умовах його
неможливо установити), організувати відповідне лікування;
•
провести психопатологічне обстеження хворого з виявленням динаміки
психопатологічного стану, правильно оцінити особливості соматичного стану,
співставити їх характер
із психопатологічною симптоматикою;
•
обґрунтувати тактику медикаментозної терапії з урахуванням
індивідуальних особливостей хворого та загальних закономірностей перебігу
хвороби;
•
співвіднести долю біологічних та психосоціальних закономірностей
перебігу хвороби;
•
співвіднести частку біологічних та психосоціальних методів
терапевтичного впливу в залежності від етапу хвороби;
•
забезпечити спадкоємність терапії хворих стаціонару та етапу диспансерної допомоги;
•
розробити для хворих індивідуальні програми реабілітації, що проводяться
на фоні комплексної медикаментозної терапії;
•
організувати та диференційовано залучити хворих до різних форм
лікувально-трудової діяльності, виявити ознаки тимчасової та стійкої, часткової
чи повної втрати працездатності, визначити професійні
обмеження;
•
провести первинну соціально трудову експертизу в
лікувально-
консультативній комісії (ЛКК) з подальшим поданням його
документів до
МСЕК;
•
передбачити заходи по попередженню рецидивів та ускладнень
хвороби,
наступництво між стаціонарною та амбулаторною ланками надання допомоги,
рекомендації щодо підтримувальної терапії; трудової реабілітації та
соціально-гігієнічні рекомендації хворому та його
близьким;
•
провести диспансеризацію хворих;
•
оформити необхідну документацію.
ПЕРЕЛІК
НАВИЧОК ТА УМІНЬ ЛІКАРЯ-ПСИХІАТРА
ДРУГОЇ КВАЛІФІКАЦІЙНОЇ
КАТЕГОРІЇ
- Оформлення направлення до психіатричного закладу на госпіталізацію, консультацію та
ЛКК.
- Оформлення направлення на МСЕК.
- Клініко-психопатологічне дослідження з описанням психічного статусу.
- Патопсихологічне дослідження за Атласом з оформленням протоколу.
- Опанування методом розгальмування хворого з мутизмом.
- Оцінка результатів дослідження концентрації літія в
крові у хворих на афективні психози.
- Аналіз електроенцефалографічного дослідження хворого на епілепсію та складання висновку.
- Штучне годування хворого через зонд.
- Складання схеми зняття епілептичного статусу.
- Невідкладна допомога при станах збудження та агресивності.
- Раціональна психотерапія.
- Аутотренінг.
- Гіпносугестивна
терапія.